fredag 12 oktober 2012

Första inlägget

Hejhej!

Jag är en tjej som vill gå ned i vikt, och min metod är LCHF, vilket jag starkt vill rekommendera för alla som vill tappa några kg. Martina heter jag, är för närvarande 24 år, bor i E-tuna med min kille Tobias (Bisse). Arbetar som förskollärare och jag älskar mitt jobb. Jag spelar klarinett i Köpings orkester Lyran samt Hemvärnets Musikkår Västmanland (vilket betyder att jag har spelat på många högvakter vid Sthlms slott). Det var lite kort om mig...

Nu vill jag också starta en LCHF-blogg. Vet att det redan finns massor. Men man kan ju inte få för många ;) Jag uppdaterar oftast på instagram @emmamartina, jag lägger upp lite bilder på min mat, men sällan på mina recept. Därför skaffade jag denna blogg för jag tänkte att här finns det ju massor med utrymme för sådant! Jag kommer lägga upp recept som jag skrivit själv, som jag hittat och som jag "snott" (kommer då att länka till den personen).
Kan börja med att tipsa om LCHF-pasta, som verkligen smakar som vanlig pasta, ser ut som vanlig pasta, har samma konsistens som vanlig pasta...det är "vanlig" pasta - bara mindre kolisar! Toppen, ellerhur?! koka bara 50g och man är safe när det gäller kolhydratintaget, och mer än så behöver man verkligen inte! Har även köpt lasagneplattor som jag ska testa snart! :) jag är inte alls speciellt förtjust i aubergine, men gillar man det så kör på det! Det är ju faktiskt det bästa.

Sedan jag började med LCHF for real, alltså när jag började köra stenhårt på det (2012-08-14) så har jag hittills tappat 12kg, vilket är riktigt roligt, för så här "lite" har jag inte vägt på typ 4 år! (det är absolut inte lite, jag är fortfarande överviktig, men jag har kommit en bit på väg!).

Sedan jag vägde som mest, vintern 2011 så har jag gått ner nära på 20kg, de första 8 tappade jag genom att väga all mat. Jag räknade kalorier som en tok, och kunde aldrig unna mig någonting. Jag var i princip alltid hungrig och åt ca 300kcal per måltid. Visst jag gick ned i vikt, men jag mådde inte speciellt bra. Tack vare LCHF har jag nu lyckats gå ner ytterligare 12 och mår toppen! Jag kan äta tills jag känner mig nöjd (behöver ju inte vara dömätt, men vill jag vara det så kan jag unna mig att bli det - jag kanske inte gått ned någonting till nästa gång jag väger mig, men jag har definitivt inte gått upp någonting i alla fall).

Mitt råd är att inte tänka på vad man inte får äta, utan istället fokusera på vad man faktiskt får äta, och då blir det fantastiskt mycket roligare och lättare. Det finns så himla många bra substitut till kolhydratstillbehören nu för tiden, vilket är fantastiskt för oss LCHF:are.

Är man en sucker för socker så tycker inte jag att man ska överkonsumera med sötningsmedel, eftersom det kan trigga igång sötsuget. Jag har aldrig varit speciellt sockerberoende och kan därför unna mig sötsaker som är sötade med exempelvis stevia utan att mitt sockerbegär triggas igång...varför jag är större än vad jag vill vara är för att jag ÄLSKAR mat! Och Lchf-maten är så otroligt god, så jag klagar inte! :)

Det var allt för mig denna gång! Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar