måndag 15 oktober 2012

Falsk morotskaka

Jag bakade ju falsk morotskaka i helgen. Och det betyder att det är en "morotskaka" utan morot. Den smakar i princip likadant. Detta är ett recept som jag prövat mig fram till, och jag tycker att det är det hittills bästa jag gjort när det gäller "morotskaka".

Du behöver:
2 ägg
0,5dl sötning (exempelvis stevia strö ICA)
150g smält smör
0,5dl vatten
2,5dl mandelmjöl
0,5dl bakerix
1tsk bakpulver
1tsk kardemumma
0,5tsk vaniljpulver
2,5tsk kanel (eller efter smak)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Rör ägg och stevia fluffigt. Tillsätt det smälta smöret, vattnet och rör ihop.Blanda alla torra ingredienser och rör ner. Häll smeten i en smord form alternativt en silikonform och grädda kakan mitt i ugnen, ca 30 – 40 minuter. Sätt sedan in kakan i kylen så att den får svalna.

Till "kristyren" behöver du:
100g Philadelphia
50g smör
1-2msk stevia strö
citronsaft efter smak

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser, var noga med att smöret och philadelphian blandar sig med varandra. Dessa mått är jag inte helt 100 över, eftersom jag brukar höfta ihop det. Men ca dubbelt så mycket philadelphia som smör i alla fall. Smaka av så det inte blir för sött eller för lite syrlighet. Bred sedan på denna ljuvliga blandning uppe på den avsvalnade kakan, och Volià!

Supergott, jätteenkelt! Pröva, om du älskar morotskaka och saknar det nu när du tagit ditt beslut att börja med LCHF - du lär inte bli besviken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar