fredag 12 oktober 2012

Fisksoppa med saffran

"Min" paradrätt är laxsoppa med saffran. Har lärt mig detta av pappa, och antagligen finns detta recept redan, men i olika tappningar. Egentligen ska basen vara på gul lök, morot, potatis och rotselleri. Jag har ändrat lite eftersom jag vill ha mindre kolhydrater i. Välj själv efter smak! Kan även vara gott att pressa i lite vitlök :)

Du behöver:
300g Lax
300g Vit fisk (typ torsk)
Musslor (gärna med skalet kvar)
Räkor
1 Purjlök
3st selleri (stjälkar)
100g broccoli eller blomkål
sambal oelek (efter smak)
3dl grädde
salt och peppar
1-2pkt grönsaksbuljong
1-2pkt saffran

Gör så här:
Fräs löken i lite smör, och ha i övriga grönsaker tillsammans med vatten (så att allt täcks), kryddor (ej saffran) samt buljongen. Låt puttra tills det mesta är mjukt. Ha i grädde och saffran, koka upp. När det kokar så ha i fisken och musslorna (om de är färska). När fisken är klar så har man i räkorna, servera direkt! Annars kan räkorna bli lite gummiaktiga.

Jag älskar denna maträtten, hoppas ni också gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar